چکیده
هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش توانمندیهای منش بر ذهنآگاهی و تعهدسازمانی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1400-1401 بود. روش پژوهش از نوع طرح نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد بود که 30 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرارگرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامههای ذهنآگاهی لانگر (2004)، تعهد سازمانی ناوی و همکاران (1395) بود. مقدار ضریب پایایی برای هر یک از پرسشنامهها، با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 65/0 و 81/0 به دست آمد. برای گروه آزمایش به مدت 2 ماه (12جلسه 50 دقیقهای) آموزش توانمندیهای منش با رویکرد سه فرآیندی آگاهی ـ کاوش ـ کاربرد (AEA) ارائه شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل کواریانس یک راهه (آنکوا) و مانکوا و نرمافزار SPSS26 استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش توانمندیهای منش موجب افزایش ذهنآگاهی در معلمان در گروه آزمایش (66/59) شد. از سویی تفاوت معنی داری بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر تعهد سازمانی به دست نیامد. در نتیجه، به دلیل آن که ذهنآگاهی، هوشیار بودن در تجارب کنونی همراه با پذیرش است و انجام تمرینهای توانمندیمنش که مستلزم توجه هدفمند به زمان حال است، لذا انجام این نوع تمرینها در طول مدت آموزش، موجب افزایش ذهنآگاهی معلمان میشود.
کلیدواژهها