چکیده
پیشینه و اهداف: طرح مفهوم جدال دو اسلام از سوی امام خمینی (ره) که دو نوع اسلام متضاد با یکدیگر را توصیف میکرد، نوعی بیداری نسبت به قرائتهای متعدد اسلام ایجاد کرد. مرز کشی میان اسلام ناب و اسلام آمریکایی، میتوانست به عرصه تربیت اسلامی نیز کشیده شود؛ اما مشاهده میشود که در تربیت اسلامی، مبارزه و جدال درونی میان دو اسلام که مبارزه با تحجر و غربزدگی را درون خود دارد، نادیده گرفته شده و باعث بروز اعوجاجاتی در تبیین تربیت اسلامی شده است. مرور صورت بندی جدال دو اسلام در اندیشه امام، میتواند در تبیین روشهای تربیت اسلامی ناب کمک کننده باشد. هدف این پژوهش استخراج دلالتهایی برای تربیت اسلامی از ایدهی جدال دو اسلام در اندیشه امام است. روش: با روش تحلیل مفهومی جلد 21 صحیفه امام، مفهوم اسلام ناب و جدال دو اسلام تبیین شده و سپس با استفاده از روش استنتاجی، دلالتهای تربیتی این مفهوم برای تربیت اسلامی تبیین شده است. یافتهها: یافتههای این پژوهش مولفههای اصلی اسلام ناب و مفهوم جدال دو اسلام که مبانی دین شناختی امام خمینی (ره) را بیان میکند تببین کرده و سپس مبتنی بر این مولفهها، دلالتهای تربیتی ایده جدال دو اسلام استخراج شده است. نتیجه گیری: اسلام ناب و اسلام آمریکایی، آموزههای متضادی دارند که نمیتوان صرفا با شناخت ایجابی از اسلام ناب، به تربیت اسلامی ناب دست یافت. مرزکشی با اسلام آمریکایی، از لوازم ضروری برای تربیت اسلامی است.
کلیدواژهها