چکیده
پیشینه و هدف: در سالهای اخیر ارتقای مهارتهای آموزشی و تفکر خلاقانه و نقادانه در میان معلمان، یکی از اصلیترین دغدغههای نظام آموزشی بوده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر داستانها و اشعار موجود در کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی در ارتقای تفکر انتقادی دانشجو معلمان پردیس دخترانه در آموزش مجازی میباشد. روش: این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. برای گردآوری دادهها از مطالعات کتابخانهای و میدانی استفاده شد. جامعه آماری 75 دانشجوی دختر رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان در نیمسال تحصیلی 1400 الی 1401 پردیس نسیبه تهران است که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای تعیین پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. به منظور بررسی فرضیات تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با نرمافزار SmartPLS3 استفاده گردید. یافتهها: نشان داد که داستانها و اشعار موجود در کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی منجر به تقویت پیشبینی منطقی، توانایی خود انتقادی، تفسیر انتقادی، تضاد و همبستگی، طراحی و حل مساله، ساماندهی مجدد و بررسی اعتبار گزارهها میشود. نتیجهگیری: مهارتهایی نظیر پیشبینی منطقی میتواند نقش بسزایی در ارتقای تفکر انتقادی در میان معلمان باشد. همچنین، توانایی خود انتقادی از دیگر پیامدهای مطالعه محتوای کتاب فارسی چهارم است.
کلیدواژهها