چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل و بررسی عوامل موثر درراستای توسعه و ترویج فرهنگ نماز (مطالعه موردی دانشگاه فرهنگیان)و شناسایی عوامل این وضعیت با هدف تنظیم سند جامع اقامه نماز دانشگاه بود.براین اساس جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان،مدیران سطح بالای دانشگاه،روحانیون در دانشگاه فرهنگیان بوده که تعداد 725 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است و برای گردآوری دادهها ازپرسشنامه خودساخته محققین با الهام از الگوی دینداری کلارک استارک بهرهبرده شد.روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدمیزان پایایی آن با استفاده از آلفای کرنباخ 0/76 ،گزارش شدهاست.یافتههای پژوهش نشان داد ازمنظر وضعیتسنجی اقامه نماز،مناسک دینی،پیامد دینی،باور ودانش دینی به ترتیب در اولویت های اول تا چهارم قراردارد و در بین عوامل موثر براقامه نماز،عوامل اجتماعی-فرهنگی دارای بیشترین تاثیر و عوامل خانوادگی،سیاسی –اقتصادی و عوامل فردی درمراحل بعدی قرار دارند
برای گردآوری دادهها ازپرسشنامه خودساخته محققین با الهام از الگوی دینداری کلارک استارک بهرهبرده شد.روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدمیزان پایایی آن با استفاده از آلفای کرنباخ 0/76 ،گزارش شدهاست.یافتههای پژوهش نشان داد ازمنظر وضعیتسنجی اقامه نماز،مناسک دینی،پیامد دینی،باور ودانش دینی به ترتیب در اولویت های اول تا چهارم قراردارد و در بین عوامل موثر براقامه نماز،عوامل اجتماعی-فرهنگی دارای بیشترین تاثیر و عوامل خانوادگی،سیاسی –اقتصادی و عوامل فردی درمراحل بعدی قرار دارند.
کلیدواژهها