چکیده
پیشینه و هدف: این پژوهش با هدف مطالعۀ نقش تناسب فرد-سازمان در مالکیت روانشناختی و رفتارهای خلاقانه معلمان تربیتبدنی انجام شد. روشها: این مطالعه کاربردی بوده و از نظر نحوه گردآوری دادهها به صورت میدانی و از نوع تحقیقات توصیفی بود. تمامی معلمان تربیتبدنی شاغل در استان گلستان به تعداد 557 نفر جامعه آماری این مطالعه بودند که 228 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای استاندارد تناسب فرد-سازمان، مالکیت روانشناختی و رفتارهای خلاقانه پاسخ دادند. روایی محتوایی ابزار مورد استفاده توسط 5 دکترای مدیریت ورزشی تأیید و پایایی پرسشنامهها در یک مطالعه مقدماتی توسط آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برای متغیرهای تناسب فرد-سازمان، مالکیت روانشناختی و رفتارهای خلاقانه مقادیر 77/0، 79/0 و 76/0 برآورد شد. تحلیل دادهها به دو شکل توصیفی و استنباطی (مدلیابی معادل ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پیالاس) انجام شد. یافتهها: یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که رابطۀ بین تناسب فرد-سازمان با مالکیت روانشناختی معلمان تربیتبدنی مثبت و معنیدار است (905/0=β، 603/49=t). بخش دیگری از نتایج نشان داد رابطۀ مثبت و معنیداری بین تناسب فرد-سازمان با رفتارهای خلاقانه معلمان تربیتبدنی وجود دارد (289/0=β، 291/2=t). در نهایت، نتایج نشان داد رابطۀ بین تناسب فرد-سازمان با رفتارهای خلاقانه معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی مالکیت روانشناختی مثبت و معنیدار است (528/0=β، 732/4=t). نتیجهگیری: میتوان چنین نتیجهگیری کرد که تناسب معلمان با سازمان خود میتواند پیامدهای مثبتی مانند مالکیت روانشناختی و رفتارهای خلاقانه را به همراه داشته باشد. با توجه به یافتههای تحقیق حاضر، در نظر گرفتن ویژگیهای فردی به هنگام استخدام معلمان تربیتبدنی و همچنین ایجاد شرایط لازم برای معلمان تربیتبدنی که بتوانند خود را با نیازها و شرایط شغلی خود تطبیق دهند پیشنهاد میشود.