چکیده
پیشینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه تحلیلرفتگی شغلی، انعطافپذیری روانشناختی و تابآوری در معلمان مرد و زن مقطع متوسطه شهر داراب بود. روشها: روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش علی - مقایسهای بوده است. جامعه آماری شامل معلمان مرد و زن مقطع متوسطه شهرستان داراب است که تعداد آنها 1742 نفر است که با شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر حسب جدول مورگان تعداد 314 نفر (تعداد 161 معلم مرد و 153 معلم زن) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد سنجش پرسشنامه تحلیلرفتگی شغلی مسلش و جکسون (1981)، پرسشنامه انعطافپذیری روانشناختی یا پذیرش عمل بوند و همکاران (2011) و پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، بود. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد بین فرسودگی شغلی، تابآوری و انعطافپذیری شناختی معلمان زن و مرد تفاوت معنیداری وجود دارد و میانگین متغیرهای فرسودگی شغلی در معلمان مرد نسبت به مدیران زن پایینتر، میانگین نمرات تابآوری در معلمان مرد نسبت به مدیران زن بالاتر است و میانگین انعطافپذیری شناختی در معلمان زن و مرد یکسان است. همچنین میانگین مؤلفههای فرسودگی شغلی در معلمان مرد نسبت به معلمان زن پایینتر است و میانگین تمامی مؤلفههای تابآوری معلمان مرد نسبت به معلمان زن بالاتر است. نتیجهگیری: انعطافپذیری روانشناختی از سازههای مهم در افزایش تابآوری در مشاغل مختلف ازجمله حرفه معلمی است.