تحلیل کارورزی در شرایط کرونا: استنباط سیاست های پساکرونایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان

10.48310/itt.2024.3564

چکیده

پیشینه و اهداف: کارروزی مهم‌ترین بخش برنامه درسی تربیت معلم است که در آن شایستگی‌های دانشجومعلمان بروز پیدا می‌کند. هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل کارورزی تربیت معلم در شرایط کرونایی و تدوین سیاست‌هایی برای دوران پساکرونایی بود. روش‌ها‌: در این پژوهش از روش آمیخته متوالی استفاده شد که در بخش کیفی، روش تحلیل محتوا و در بخش کمی روش توصیفی - پیمایشی تحلیل SWOT بهره گرفته شد. جامعه مورد بررسی را چهار گروه دانشجومعلمان سال سوم و چهارم، استادان راهنمای کارورزی، معلمان راهنمای کارورزی و مجریان و کارشناسان کارورزی تشکیل می‌دادند. پس از احصای نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها از بخش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با گروه هدف، پرسش‌نامه‌ای تدوین و مشتمل بر 40 گویه در بین 385 نفر از افراد دست‌اندرکار کارورزی توزیع شد. برای تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، ماتریس ارزیابی عوامل خارجی، ماتریس سوآت استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد کارورزی در شرایط کرونا، راهبرد محافظه‌کارانه را در پیش گرفته است. شرایط خاص شیوع کرونا، فرصت‌هایی برای دانشگاه فرهنگیان فراهم کرده است، اما نقاط ضعف بیش از نقاط قوت بوده است. در پایان سیاست‌هایی برای دوره پساکرونا ارائه شد. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این تحقیق در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرای کارورزی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. با عنایت به شرایط متغیر جهانی ارائه سناریوهای راهبردی حاصل از این پژوهش می‌تواند مورد استفاده در شرایط خاص قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Practicum analysis in the conditions of Corona Pandemic: Inference of post-corona policies

نویسنده [English]

  • Mahdi NamdariPejman
Faculty member of Educational Administration, Farhangian University
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate and analyze teacher training practicum in the corona pandemic situation and formulate policies for the post-corona era. In this research, a sequential mixed method was used, in which the qualitative content analysis method was used, and the descriptive-survey method of SWOT analysis was used in the quantitative part. The researched society consisted of four groups of students, third and fourth year teachers, practicum guidance professors, internship guidance teachers, and practicum managers and experts. After counting the strengths, weaknesses, opportunities and threats from the semi-structured interview section with the target group, a questionnaire containing 40 items was distributed among 385 people involved in the internship. For data analysis, descriptive statistics and evaluation matrix of internal factors, evaluation matrix of external factors, SWAT matrix were used. The findings showed that the internship has taken a conservative strategy in the conditions of Corona pandemic. The special conditions of the corona outbreak have provided opportunities for Farhangian University, but the weaknesses have been more than the strengths. At the end, policies for the post-corona period were presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Practicum
  • Virtual Practicum
  • Teacher Education Practicum
  • Practicum analysis